Úvod do počítačovej grafiky
- Základné rozdelenie:
◦Geometria–zaoberá sa spôsobmi ako reprezentovať povrchy objektov
◦Animácia–zaoberá sa spôsobmi reprezentácie pohybu
◦Rendering-zaoberá sa algoritmami ako reprodukovať svetlo
◦Imaging–zaoberá sa získavaním a spracovaním obrazu
- Iné základné rozdelenie:
◦2D grafika–obraz je tvorený 2 dimenziami (šírka a výška), ktoré vytvárajú plochu (rovinu)
- Rastrová (bitmapová)
- Vektorová
◦3D grafika-obraz je tvorený 3 dimenziami (šírka, výška a hĺbka), ktoré vytvárajú priestor
Rastrová (bitmapová)
V prípade rastrovej (bitmapovej) grafiky je celý obrázok reprezentovaný pomocou jednotlivých farebných bodov (pixelov)
- Pixel je skratkou z angl. picture elementa najčastejšie je to štvorček
- Body (pixely) sú usporiadané do dvojrozmernej matice (mriežky), pričom každý bod má určenú svoju presnú polohu a farbu, tzv. bitmapa
- Obraz, ktorý sa skladá z kombinácie takýchto farebných bodov (pixelov), sa nazýva rastrový, resp. bitmapový obraz (napr. digitálna fotografia)
Farebná hĺbka
- počet bitov použitých k reprezentácii farby v bitmapovom obrázku
- Používané farebné hĺbky
◦1bitová farba (2 na 1-ú = 2 farby)
◦4bitová farba (2 na 4-tú= 16 farieb)
◦8bitová farba (2 na 8-mu= 256 farieb)
◦16bitová farba (2 na 16-tu= 65 536 farieb), označuje sa aj ako HighColor
◦24bitová alebo 32bitová farba (2 na 24-tú= 16777216, 2 na 32-hú= 4294967296) označuje sa aj ako TrueColor
Rozlíšenie
Rozlíšenie (angl. resolution) - počet pixelov, ktoré reprezentujú obraz
- Vyjadruje sa ako počet pixelovna osi x a počet pixelovna osi y (1024x768, atď.)
- Najpoužívanejšie rozlíšenia:
◦640×480 (VGA)
◦800×600 (SVGA, Super VGA)
◦1024×768 (XGA/XVGA, eXtended) –dnešný štandard
◦1280×1024 (SXGA Super eXtendedGraphicsArray)
◦1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended)
Raster
- Výhody:
◦široké uplatnenie (ľudské oko, snímač digitálneho fotoaparátu, monitor, tlačiarne, skener, atď.)
- Nevýhody:
◦veľké nároky na pamäťové miesto, a preto sa používajú rozličné druhy kompresie
◦zmena veľkosti (zväčšovanie alebo zmenšovanie) vedie k zhoršeniu obrazové kvality obrázku
- Formáty:
Na ukladanie rastrových obrazov existuje viacero formátov, medzi najznámejšie patria:
◦BMP (Windows bitmap),
◦TIFF (TaggedImageFileFormat),
◦GIF (GraphicInterchangeFormat),
◦PNG (PortableNetworkGraphics)
◦JPEG (JointPhotographicExpertsGroup).
Odlišnosti formátov
Vzájomné odlišnosti:
◦informácie o jednotlivých bodoch sú inak zoradené a zakódované
◦môžu obsahovať rozdielne množstvo farebných informácií (odtieňov)
◦iné metódy a úroveň kompresie údajov(kompresiou sa znižuje množstvo uložených údajov, ale aj klesá kvalita rastrového obrazu, napr. schodovité efekty pri zaoblených objektoch